9.00-10hrs. Entrada al aula con
juego libre. En el nivel de 2 a
3 años hay dos clases, separadas según sean de la primera mitad de año, o de la
segunda. En esta primera hora, se abren las dos clases y los niños pueden mezclarse
y compartir juegos, además de decidir donde quieren ir.
Se realiza la acogida al centro de
los niños y sus familias y a la vez se les preparan diferentes rincones en las
dos aulas, ya sean puzzles, construcciones, muñecas o castillos (dos castillos
de madera que hay situados dentro de cada una de las clases y que se abren para
que los niños puedan trabajar actividades motrices de forma voluntaria y sin
instrucciones).
En quant a l’entrada
a l’aula, he vist a la jornada de na Marta que mentre arriben tots els nens,
els altres estan jugant als racons. Això ho incorporaria a la meva aula ja que
durant aquesta estona, la meva tutora no els deixa fer res, intenta
constantment que els nens estiguen aturats per a què no desordenin l’aula.
Penso que així els infants estan més entretinguts i els temps d’espera d’anar a
l’esmorzar passa molt més ràpid i amè.
A més, altra cosa que hem pareix molt positiva
és ajuntar dos nivells per a què juguin tots junts ja que així el procés de
socialització és més ampli. A la meva classe pareix que només existeixin els
nens que hi estan a dintre, és a dir, cada tutora s’encarrega únicament de la
seva aula sense quasi participar amb els altres nens, sobretot, això succeeix
en el primer (bebès) i segon nivell (1 – 2 anys). Les nostres classes (3r i 4t
nivell) estan amb més contacte però únicament es veuen al pati i al menjador,
no es realitzen activitats interaules.
10-10.30 Asamblea: se realiza la asamblea en
el sofá y alfombra designados para tal. En ella se pasa lista, se habla del
tiempo, los niños comparten información que consideran relevante con sus
compañeros y la maestra les explica lo que harán ese día.
En quant a l’assemblea,
jo també li dedicaria més temps ja que a la meva classe l’únic que es fa és passar
llista i cantar dues cançons. Parlar del temps hem pareix una idea genial ja
que a aquestes edats ja veuen la diferència entre un dia que plou i un dia que
fa sol. Així, començarien a veure els canvis meteorològics.
També, m’agrada
molt la idea d’explicar als infants allò que faran durant el dia per tal d’anar
organitzant-se temporalment, establint unes rutines que ajudin a aquesta
organització.
Avui ha estat un
dia on he fet jo l’assemblea i com havia d’esperar a què vengués la tutora, he
decidit després de passar llista parlar-los d’allò que anàvem a fer (collar per
al dia de la mare) de forma que estàvem treballant els números (falten quatre
dies per al dia de la mare), l’organització temporal (falten cinc minuts per
començar l’activitat) i la memòria (“us recordeu que ja vàrem fer una corbata
per al dia del pare?”).
10.30-11.30hrs. Los alumnos van a
la sala de psicomotricidad con una de las psicomotricistas (ya sea Asún o
Rosario) y pasan allí 45 minutos. Los últimos 15 minutos son de asamblea para
comentar en grupo qué han hecho durante la sesión, se ponen los zapatos y beben
agua, antes de salir al patio.
Veig que a
aquesta escoleta treballen el llenguatge durant tot el dia, és a dir, no li
dediquen un dia en especial com a la meva classe. Això fa que cada dia es tingui
present com al moment de la representació verbal de psicomotricitat, fet que afavoreix
al desenvolupament de la memòria de l’infant. És un aspecte que afegiria no
només en aquest moment sinó després de totes les activitats que es realitzin a
l’aula.
Com a anècdota, un
dia en Nacho i jo vàrem fer un taller d’experimentació amb macarrons a la seva
aula en el qual hi havia infants tant de la meva classe com de la seva i a l’acabar
l’activitat vàrem proposar fer la representació. La seva tutora ens deia que no
li veia sentit fer això i que preferia no fer-ho. Doncs, nosaltres li dèiem que
sense representació, l’activitat no es realitza adientment i que sense el
recordatori pot quedar en l’oblit.
11.30-12.15: Patio. En el patio hay
un arenero que se abre siempre que éste no esté mojado y se sacan diferentes
materiales, programados con antelación para que vayan variando todos los días
(hay bicis, muñecas y carritos, aros y pelotas).
Un altre aspecte
que afegiria a l’escoleta és la variació d’objectes a l’hora del pati ja que m’he
adonat que de vegades es cansen d’utilitzar sempre el mateix i hem demanen
jugar al futbol o fer altre activitat fora de lo normal.
12.15: 12:30: Actividad de
plasmación de la sesión de psicomotricidad en el aula. Suele realizarse
mediante un dibujo.
12.30- 12:50: rutina de lavado de
manos. Los niños que van a comer en el primer turno se ponen los babis y los
del segundo turno se lavan las manos después de ellos. Al mismo tiempo se les
dejan algunos rincones (a elección de los niños) para que puedan realizar el
juego que más les apetezca. Muchas veces se cuentan cuentos ya que la maestra
los dramatiza mucho y les gusta bastante.
12:50-13:30: comida. Primero va un
grupo de 7 niños y seguidamente el segundo turno, con otro grupo de 7
niños. Cuando los alumnos esperan a que
les toque su turno, están con los rincones. Cada vez que un niño vuele, pasa al
baño y se lava los dientes y la cara.
13:30-14:00: Ritual de salida.
Cuando todos los niños han comido, se realiza otra asamblea con ellos, en la
que hablan del día y de lo que ha sucedido y como se han sentido. Además, se
aprovecha para cantar canciones o contar cuentos mientras se espera a que todos
los padres recojan a sus hijos. Me resulta curioso que cuando un padre llega y
ve que se está contando un cuento, siempre esperan a que éste termine y después
entran todos en el aula para recoger a los niños.
L’assemblea a l’hora
de finalitzar el dia també hem pareix molt bona idea per reforçar com he dit
abans, tant el llenguatge com la memorització. En el meu cas, la faria a les 12
i mitja abans que marxessin els nens que no dinen a l’escola perquè seria més
interessant ja que hi ha més nens i poden contar més anècdotes.
ETIQUETES:
3.2: Per tal de comparar les dues jornades, he hagut de reflexionar sobre l'organització del centre: distribució del temps i del espai.
4: He analitzat i comparat dues jornades que es realitzen a dues escoles diferents i he tingut present els processos d'ensenyament- aprenentatge que es fan a l'escola.
ETIQUETES:
3.2: Per tal de comparar les dues jornades, he hagut de reflexionar sobre l'organització del centre: distribució del temps i del espai.
4: He analitzat i comparat dues jornades que es realitzen a dues escoles diferents i he tingut present els processos d'ensenyament- aprenentatge que es fan a l'escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada