diumenge, 21 d’abril del 2013

Comparació amb la jornada de Marta Torres (Mafalda)


9.00-10hrs. Entrada al aula con juego libre. En el nivel de 2 a 3 años hay dos clases, separadas según sean de la primera mitad de año, o de la segunda. En esta primera hora, se abren las dos clases y los niños pueden mezclarse y compartir juegos, además de decidir donde quieren ir.

Se realiza la acogida al centro de los niños y sus familias y a la vez se les preparan diferentes rincones en las dos aulas, ya sean puzzles, construcciones, muñecas o castillos (dos castillos de madera que hay situados dentro de cada una de las clases y que se abren para que los niños puedan trabajar actividades motrices de forma voluntaria y sin instrucciones).

En quant a l’entrada a l’aula, he vist a la jornada de na Marta que mentre arriben tots els nens, els altres estan jugant als racons. Això ho incorporaria a la meva aula ja que durant aquesta estona, la meva tutora no els deixa fer res, intenta constantment que els nens estiguen aturats per a què no desordenin l’aula. Penso que així els infants estan més entretinguts i els temps d’espera d’anar a l’esmorzar passa molt més ràpid i amè.

A  més, altra cosa que hem pareix molt positiva és ajuntar dos nivells per a què juguin tots junts ja que així el procés de socialització és més ampli. A la meva classe pareix que només existeixin els nens que hi estan a dintre, és a dir, cada tutora s’encarrega únicament de la seva aula sense quasi participar amb els altres nens, sobretot, això succeeix en el primer (bebès) i segon nivell (1 – 2 anys). Les nostres classes (3r i 4t nivell) estan amb més contacte però únicament es veuen al pati i al menjador, no es realitzen activitats interaules.

10-10.30     Asamblea: se realiza la asamblea en el sofá y alfombra designados para tal. En ella se pasa lista, se habla del tiempo, los niños comparten información que consideran relevante con sus compañeros y la maestra les explica lo que harán ese día.

En quant a l’assemblea, jo també li dedicaria més temps ja que a la meva classe l’únic que es fa és passar llista i cantar dues cançons. Parlar del temps hem pareix una idea genial ja que a aquestes edats ja veuen la diferència entre un dia que plou i un dia que fa sol. Així, començarien a veure els canvis meteorològics.

També, m’agrada molt la idea d’explicar als infants allò que faran durant el dia per tal d’anar organitzant-se temporalment, establint unes rutines que ajudin a aquesta organització.

Avui ha estat un dia on he fet jo l’assemblea i com havia d’esperar a què vengués la tutora, he decidit després de passar llista parlar-los d’allò que anàvem a fer (collar per al dia de la mare) de forma que estàvem treballant els números (falten quatre dies per al dia de la mare), l’organització temporal (falten cinc minuts per començar l’activitat) i la memòria (“us recordeu que ja vàrem fer una corbata per al dia del pare?”).

10.30-11.30hrs. Los alumnos van a la sala de psicomotricidad con una de las psicomotricistas (ya sea Asún o Rosario) y pasan allí 45 minutos. Los últimos 15 minutos son de asamblea para comentar en grupo qué han hecho durante la sesión, se ponen los zapatos y beben agua, antes de salir al patio.

Veig que a aquesta escoleta treballen el llenguatge durant tot el dia, és a dir, no li dediquen un dia en especial com a la meva classe. Això fa que cada dia es tingui present com al moment de la representació verbal de psicomotricitat, fet que afavoreix al desenvolupament de la memòria de l’infant. És un aspecte que afegiria no només en aquest moment sinó després de totes les activitats que es realitzin a l’aula.

Com a anècdota, un dia en Nacho i jo vàrem fer un taller d’experimentació amb macarrons a la seva aula en el qual hi havia infants tant de la meva classe com de la seva i a l’acabar l’activitat vàrem proposar fer la representació. La seva tutora ens deia que no li veia sentit fer això i que preferia no fer-ho. Doncs, nosaltres li dèiem que sense representació, l’activitat no es realitza adientment i que sense el recordatori pot quedar en l’oblit.

11.30-12.15: Patio. En el patio hay un arenero que se abre siempre que éste no esté mojado y se sacan diferentes materiales, programados con antelación para que vayan variando todos los días (hay bicis, muñecas y carritos, aros y pelotas).

Un altre aspecte que afegiria a l’escoleta és la variació d’objectes a l’hora del pati ja que m’he adonat que de vegades es cansen d’utilitzar sempre el mateix i hem demanen jugar al futbol o fer altre activitat fora de lo normal.

12.15: 12:30: Actividad de plasmación de la sesión de psicomotricidad en el aula. Suele realizarse mediante un dibujo.
12.30- 12:50: rutina de lavado de manos. Los niños que van a comer en el primer turno se ponen los babis y los del segundo turno se lavan las manos después de ellos. Al mismo tiempo se les dejan algunos rincones (a elección de los niños) para que puedan realizar el juego que más les apetezca. Muchas veces se cuentan cuentos ya que la maestra los dramatiza mucho y les gusta bastante.

12:50-13:30: comida. Primero va un grupo de 7 niños y seguidamente el segundo turno, con otro grupo de 7 niños.  Cuando los alumnos esperan a que les toque su turno, están con los rincones. Cada vez que un niño vuele, pasa al baño y se lava los dientes y la cara.

13:30-14:00: Ritual de salida. Cuando todos los niños han comido, se realiza otra asamblea con ellos, en la que hablan del día y de lo que ha sucedido y como se han sentido. Además, se aprovecha para cantar canciones o contar cuentos mientras se espera a que todos los padres recojan a sus hijos. Me resulta curioso que cuando un padre llega y ve que se está contando un cuento, siempre esperan a que éste termine y después entran todos en el aula para recoger a los niños.

L’assemblea a l’hora de finalitzar el dia també hem pareix molt bona idea per reforçar com he dit abans, tant el llenguatge com la memorització. En el meu cas, la faria a les 12 i mitja abans que marxessin els nens que no dinen a l’escola perquè seria més interessant ja que hi ha més nens i poden contar més anècdotes.

ETIQUETES:
3.2: Per tal de comparar les dues jornades, he hagut de reflexionar sobre l'organització del centre: distribució del temps i del espai. 

4: He analitzat i comparat dues jornades que es realitzen a dues escoles diferents i he tingut present els processos d'ensenyament- aprenentatge que es fan a l'escola. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada