dijous, 21 de març del 2013

El cas d'en Marc

Durant dos dies seguits, una nena de la meva classe ve plorant i hem diu que en Marc (nom fictici) li ha pegat. La veritat que hem sembla una cosa molt estranya ja que aquest nen és molt madur des de que he arribat no hi ha hagut cap problema. 

Com no sé exactament què ha passat, vaig a en Marc i li pregunto. Aquest hem contesta que no li ha fet res però la nena hem segueix dient que sí. Aleshores, decideixo fer preguntes del següent tipus:

- Marga (nom fictici), t'ha pegat en Marc?
- Sí.
- Què t'ha fet?
- (No hem contesta).
- A on t'ha pegat? A la cara?
- Sí. 

D'aquesta manera, li dic a la meva tutora el que ha succeït i hem diu que en Marc empenta molt però que na Marga també. Penso que aquesta resposta no és la més adient però com és l'hora de fer net als infants, hem poso a fer-li les cues a una nena. 

Quan surto del bany, m'adono que en Marc està pegant patades i espentes als nens. La meva reacció és dir-li que això no es fa i que hem poso molt trista vent el que està fent, que m'agrada molt veure com juga amb els nens quan no els pega. 

Mentre estic parlant amb el nen, la tutora, l'agafa i el porta al bany per a què reflexioni sobre el que ha succeït. La veritat que a partir d'aquell moment, l'infant ha dirigit la seva conducta cap a una vessant més positiva. 

La meva pregunta després d'aquesta intervenció és: Què hagués passat si no l'hagués castigat al bany? Potser amb les meves paraules hagués servit? 

  • Descriu quin és l’incident del cas. Què fa la mestra? Com ho valores?
L'incident del cas és que una nena diu que un altre li ha pigat. La mestra, després d'esmentar-li el que ha succeït, hem diu que tots dos són infants que espenten molt. 

La meva opinió és que s'ha d'anar més enllà i buscar l'arrel del problema. Durant una jornada hi ha molt infants que hem diuen que un altre nen li ha pegat però aquesta nena portava dos dies dient-nos el mateix i penso que és molt estrany i per això, hagués set molt positiu agafar als dos nens i parlar-ho entre els dos. 

  • Completa l’anàlisi fixant-se en els següents aspectes: creences, emocions, coneixement teòrics, vivències i rutines. 
En quant a les creences, aquesta tutora té un perfil molt tradicional però, a banda d'això, m'he adonat que sempre renya als mateixos infants, com si la resta mai actués de mala manera. I encara que aquest nen sigui molt bon infant, mai s'ha de passar de banda pel fet d'etiquetar-lo d'aquesta manera. 

Fent referència a les emocions, és una persona que té molt caràcter amb als nens i els sol cridar. Penso que fa això perquè té el pensament que cridant més, els infants li prestaran més l'atenció. Encara que també, es mostra tranquil·la, no li dóna importància a aquest succés. 

Els coneixements teòrics que té la tutora van encaminats a deixar de banda els conflictes i no donar-lis importància. Encara que penso que si hagués estat altre nena que està etiquetada com "mala", hagués pres una altra decisió: segurament, l'hagués posat al bany a pensar sense veure el que ha succeït. 

En quant a les vivències, la meva tutora porta vint anys a l'escoleta i veig que sempre utilitza les mateixes pautes de comportament (posar a pensar al nen al bany). Parlant amb els meus companys, hem pensat que ho fa així perquè és la manera amb la que els nens es comporten com ella vol i tampoc vol provar altres tècniques com la comunicació. 

Les rutines té molt veure ja que ella estava tant pendent del canvi de bolquers que no va prestar atenció al que havia passat. 

  • Pots plantejar altres alternatives? Quines?
L'alternativa que jo plantejo és, una vegada que la nena ve a queixar-se de què un nen l'ha pegat, anar a parlar amb tots dos. Si es nega, esperem a poder esbrinar si el que ens ha dit la nena es real ja que nosaltres no hem vist res. 

Cridar l'atenció al nen sense saber el que ha passat no hem pareix el més adequat ja que potser no sigui real, i deixar-ho de banda tampoc ho vaig del tot bé. Penso que el millor és esperar i si veiem la conducta inapropiada, parlar amb el nen i intentar que ho vegi com una cosa negativa que no agrada a la gent. 


ETIQUETES:
2.4: Durant aquests primers dies a l'escoleta, se m'han plantejat diferents preguntes, les quals es respondran durant la meva estada dins l'escola. 

4: Cada dia que surto de l'escoleta faig una serie de reflexions tant dels procéssos d'ensenyament que dur a terme la meva tutora com de la meva pràctica. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada